Reisverslag 10 - Reisverslag uit Iguaçu, Brazilië van Martin Power - WaarBenJij.nu Reisverslag 10 - Reisverslag uit Iguaçu, Brazilië van Martin Power - WaarBenJij.nu

Reisverslag 10

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

02 Januari 2017 | Brazilië, Iguaçu

Tja. aan alles komt een eind. Dit wordt mijn laatste reisverslag na 5 1/2 maand Zuid-Amerika.
We zijn inmiddels (8 december) vanaf het vliegveldje bij het plaatsje Trelew (vlakbij Puerto Madryn) naar Buenas Aires - BA (voor 4 overnachtingen) gevlogen. Vanuit onze hostel hebben we BA deels verkend. Daar hebben we o.a. het Parlementsgebouw, museumschip de "Sarmiento" , grote zondagsmarkt aan de lange heuvelachtige Defensastraat in de wijk San Palermo, overdekte markthallen en de "beruchte" wijk La Boca (daar is ook het beruchte voetbalstadion te vinden van de Boca Juniors, waar Diego Maradonna vandaan komt) met zijn kleurrijke orgineel golfplaten woningen aan de Caminito straat, Park Ecologica en de havenboulevard (gezellig) aan de "Avenue Alicia Moreau de Justo" bezocht.
1 dag zijn we vanuit BA met een grote catamaran ferryboot naar Uruguay gevaren (ca. 1 uur varen) om het mooie plaatsje Colonia te bezoeken. Colonia heeft een prachtig historisch (aan zee), kleurrijk en sfeervol gedeelte. Veel dagjesmensen bezoeken dit oud koloniaal stadje.
12 December alweer het vliegtuig (vliegveld George NewBerry) in om onze laatste hoogtepunt te bezoeken namelijk de beroemde Iguizu watervallen in zowel aan de Brazilië- en Argentinië zijde te bewonderen. We hebben wel mazzel gehad met het inchecken op dit vliegveld want we waren eigenlijk te laat. Marian heeft heel lief gekeken en we mochten alsnog onze bagage separaat inchecken. Na te zijn geland in Puerto Iguacu in Argentinië, zijn we verder gereisd via de busterminal in een bus naar de grens met Brazilië gereden. Daar natuurlijk de gebruikelijke procedure van in- en uitchecken van beide landen. Na 1 1/2 wachten op een lokale bus zijn we verder Brazilië ingereden naar de plaats Foz Iguacu waar onze hostel is gelegen. Verrassing, onze hostal wist niks van onze boeking voor 3 nachten daar. Via de bookingssite Despagar hadden we dit geregeld. Dit was ons eerder overkomen, dus niet iets boeken bij deze bookingssite! Maar ze hadden gelukkig nog een kamer voor ons alleen met 4 bedden (gezin), dus we konden onze spullen mooi uitstallen. We hebben de 1ste avond gegeten bij een Italiaan. We kenden het niet maar het toetje (tartufo --> chocoladeijs-bonbon met bittere truffelchocolade handmade, jawel) was verschrikkelijk lekker. De volgende dag zijn we Argentinië weer ingereden per bus om eerst de watervallen van die zijde te bewonderen en de dag erop de watervallen aan Braziliaanse zijde. Wel vreselijk weer de riedel van in- en uitchecken aan de grensposten, maar tja je moet wat. Voor de volledigheid, je kunt deze watervallen ook nog in Paraguay bewonderen. Aan de Argentijnse zijde heb je zeker wel een dag nodig om te hiken en te (ver)bewonderen. Je kunt hier wel 2 dagen rondlopen. Aan de Braziliaanse zijde is 1 dag wel voldoende. Een bezoek aan de watervallen in beide landen is zeker de moeite waard, we hebben mooie foto's kunnen maken en tegelijkertijd kunnen douchen (waterdamp) dichtbij de watervallen.
14 december hebben we onze bagage op weg naar de Braziliaanse watervallen eerst onder gebracht op het vliegveldje (ligt op de route naar de watervallen) in bagagelockers en daarna met een andere bus (gaan veelvuldig) naar de watervallen. Aan het einde van de middag weer met de bus terug naar het vliegveldje om de vlucht van 19.15 uur naar Sao Paulo (landing 20.30) te nemen en met de shuttlebus van ons hotel (vlakbij het vliegveld) naar ons hotel.
Lekker uitgeslapen en een uitgebreid ontbijt genuttigd. Ons vliegtuig naar Schiphol vertrok pas om 21.00 uur en we konden die dag lekker chillen in ons hotel met lezen, puzzelen en spelletjes (Yatzee en Triominos). Met die spelletjes hielden we een competitie en dat hield ons scherp. Er was maar 3 uur tijdsverschil tussen Sao Paulo en Amsterdam en het uiteindelijke jetlagverschijnsel is daardoor enigszins acceptabel. Vlucht verliep voorspoedig en zijn op Schiphol door Rogier (oudste zoon van Marian) en Marlies opgehaald (Santpoort-Zuid) om bij hun te lunchen en onze kat Sunny weer mee naar huis te nemen. Daarna nog effe Amsterdam naar Stephan (jongste zoon van Marian) en Ira gereden om hun net gekochte appartement te bewonderen. Ja, en nu naar huis....
Ik heb een prachtige tijd gehad en natuurlijk de nodige ervaring opgedaan toen ik alleen reisde en daarna 2 mooie maanden met m'n liefje om Patagonie te bezoeken. Eigenlijk had ik nog wel een 1/2 jaar verder willen reizen, maar tja ... aan alles komt een eind.
Ik wil iedereen bedanken voor hun reacties. Het is erg fijn als je daar ergens in de wereld op pad bent en je belevenissen kunt delen.

• 02 Januari 2017 - 14:45

Jan En Dikla :

Ja en nu is het reisverslag klaar en is het helemaal definitief voorbij. Nu maar nagenieten met de foto's en...... op naar de volgende reis!!

• 02 Januari 2017 - 14:46

Joke:

Vandaag 2 januari krijg ik dit laatste reisverslag, hoe kan dit?
    Je had al persoonlijk verslag gedaan.

• 02 Januari 2017 - 14:48

Jan De Overbuurman:

Alles hat ein Ende, nur ein (Hema) Wurst hat Zwei. Sterkte morgen met het werken.

• 02 Januari 2017 - 16:03

Willem:

Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn!
    Die leuke ervaringen zijn goud waard. Vooral niet gaan dementeren want dan raak je ze weer kwijt :-(
    Woensdag weer volleyballen in Meppel?! :-)

• 02 Januari 2017 - 16:59

Bert En Dinie:

Wat een prachtige watervallen!
    Fijn dat jullie het zo mooi hebben gehad.
    Het zal even wennen zijn in ons ook prachtige landje.
    Bedankt voor de mooie verslagen en een goed begin als je het 'gewone', maar misschien ook wel 'bijzondere' leventje weer oppakt.
    Je hoeft in elk geval niet meer in te checken en uit te checken.

• 02 Januari 2017 - 16:59

Bert En Dinie:

Wat een prachtige watervallen!
    Fijn dat jullie het zo mooi hebben gehad.
    Het zal even wennen zijn in ons ook prachtige landje.
    Je hoeft in elk geval niet meer in te checken en uit te checken.

• 04 Januari 2017 - 10:20

Nynke:

Grappig jullie verslag te lezen terwijl ik jullie al gesproken en gezien heb in Nederland. Succes met landen en vooral heel veel plezier met nagenieten van alle herinneringen, foto's en prachtige belevenissen!
    Welkom terug allebei!
    Liefs, Nynke

• 04 Januari 2017 - 15:11

Leo Sand:

Hey Marian en Martin,
    Vandaag tijdens deze druilerige dag nog even genoten van de mooie foto's met het laatste verslag. Thanks en nu vrolijk verder in 2017.
    Groetjes, Leo.

• 05 Januari 2017 - 20:10

Marian En Jan:

Welkom thuis! Tijd voor een frikandel speciaal

• 06 Januari 2017 - 22:34

Carla:

Halllo Marian en Martin, bedankt voor jullie reisverhalen. Bij de watervallen zijn wij ook geweest, indrukwekkend was het. Wij zijn er met een bootje vlak langs gevaren: adembenemend, koud en hoe kan het anders : nat.
    Nu weer het werkzame leven in om centjes te verdienen voor een volgende trip! Een goed 2017 toegewenst.

• 09 Januari 2017 - 10:09

Karina:

Fijn dat je het zo mooi hebt gehad! Maar ook fijn te weten dat jullie weer veilig thuis zijn. En Martin: Drenthe is ook mooi (Groningen ook best wel)

• 09 Januari 2017 - 13:38

Jeannet:

Superleuk Martin om al die tijd zo met je "mee te reizen"!
    We zien elkaar ongetwijfeld weer snel!!
    Lieve groet Jeannet