Reisverslag 9 - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Martin Power - WaarBenJij.nu Reisverslag 9 - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Martin Power - WaarBenJij.nu

Reisverslag 9

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

06 December 2016 | Argentinië, El Calafate

N.B. : Als het goed is heb je daarvan geen melding van gehad. Ik heb reisverslag 8 ietsjes aangevuld qua tekst en er zijn nu foto's toegevoegd.
6 december 2016:
Nu weer terug naar Puerto Montt op het vasteland, want 11 november gaan we met de passagier/vrachtboot de "Evalangista" van Navimag 4 dagen lang door de fjorden richting zuiden naar Puerto Natales, een prachtige ervaring. Ons vertrek begon goed, zonnnn......... Bij vertrek 3 vulkanen in beeld. We hadden een slaapvertrek met 2 stapelbedden voor ons tweeen met eigen douche en wc en dat is toch wel zo prettig. Het ontbijt, lunch en diners waren goed verzorgd en lekker. Elke dag kregen we een presentatie van hostes Persie die ons uitleg gaf over de omgeving met zijn bijzonderheden zoals , weerstomstandigheden, flora, fauna, fjorden etc. Heel goed. Tijdens deze trip maak je natuurlijk contact met leuke mensen die we later op andere plekken in Chili en Argentinie weer tegen kwamen. Een nacht voeren we op de Stille Ociaan en dat kon je merken, dus ruim op tijd een anti-zeeziekpil kopen. Marian en ik ervaarden hetzelfde, na de pil werden we moe en slaperig en zijn al om 20.00 uur ons bed ingedoken en geslapen als een wateros en dus de flinke deiningen overleefd. Het weer was wel wisselvallig, bewolkt, winderig, zonnig, regen, drizzle, maar gedurende onze reis konden we overdag op het dek vaak genieten van de uitzichten. In tegenstelling tot wat mijn collega Arjen A. die deze bootreis jaren geleden had gedaan met storm en niet verder varen, hadden we wel geluk.
Onderweg hebben we bootstop gemaakt in het haventje van het gat Puerto Eden. Bijzonder dat er in the middle of nowwhere nog mensen daar een bestaan hebben, ze leven voornamelijk van de visserij (zalmkwekerijen). We mochten van de boot toekijken welke spullen werden in- en uitgeladen. Want deze handelingen moesten vanaf bootjes gebeuren. Oja, dan die zalm-kwekerijen. We hebben onderweg vele helaas binnen de fjorden mogen aanschouwen. Deze kwekerijen hadden en hebben nog een zeer negatieve invloed op het zeeleven vanwege de intensieve zalmteelt die men hier bedrijft. Er wordt nogal wat voer en medicijnen aan die zalmen in die kwekerijen en een deel daarvan, dus ook veel shit, daarvan verdwijnt door de kwekerijmazen weer in het milieu. Dar had en heeft tot gevolg dat bv. bepaalde dolfijnsoorten en vissen daar niet meer voorkomen. Persie, onze tourleader, verafschuwde terecht deze manier van zalmkweken. Met ca. 2 tot 3 uur vertraging door stroming en wind zijn we onze eindbestemming Puerto Natales binnen gevaren. Al met al een tour die de moeite waard is, ondanks de zalmteelt en een fleece die ik ben kwijt geraakt.
In P. Natales hebben we een boottour geboekt om mijn eerste gletsjers (Balmacede en Serreno)te zien. Onderweg vele condors gezien en geluncht in een zgn. Estancia (boerderij) om de nodige lammetjes te verorberen. De volgende met de bus naar het beroemde National Park Torres del Paine om daar een 5 daagse hike te doen. Het slapen onderweg deden we in zgn. refugio (soort lodge met alleen dormrooms). Wij zouden de zgn "Double W" doen, een route in een vorm van een W. Er is ook een "O" (een ronde). 16 November was onze eerste hikedag naar de locatie Chileno. Je moet wel enigszins op de hoogte zijn van de weersomstandigen, want niet is verandelijk hier als het weer. Er wordt gezegd dat je op een dag de 4 jaargetijden kan meemaken en daarop moet kleden, in elk geval op voorbereid zijn. Rekening houden met regen, zon, wind, hagel is geen luxe. We hebben het allemaal meegemaakt. De 1ste dag was meteen een vuurdoop, want achteraf bleek dat de zwaarste hike te zijn geweest voor ons. Naast de weerselementen hebben te maken met stijgingen en dalingen en ongelijkmatige paden, zoals keien, grind, water, boomwortels, modder etc, dus elke stap die je zet moet je opletten (training mindfullness niet?). De eerste dag hebben we de bekende Torres del Paine opgezocht en het venijn zat hem in de staart. Je denkt er bijna te zijn en dan zie in de verte heel klein mensjes die er nog naar toe moeten lopen. En dat laatste stuk was zo steilllllll en qua pad zo ongelijkmatig. Maar we hebben het op ons tandvlees gehaald, yess we did it .... Onderweg tijdens deze 5 dagen kwamen we bekenden tegen van onze boottrip door de fjorden. Hardstikke leuk want we hebben er een adres in Nederland, Australie en Zuid-korea aan over gehouden. Ik ben bij die laatste 2 landen nog niet geweest, dus ik moet mijn reiskalender voor de komende jaren aanvullen. We kwamen onderweg in the middle of nowwhere 2 amerikaanse stellen tegen met hun Chileense gids. Je weet nog dat ik eerder schreef over een huwelijksaanzoek in Bolivia op de zoutvlakte, nou hier had je er nog een. Met reizen kun je blijkbaar huwelijksvirussen oplopen. Aan het eind van de double W kwamen we het Zuid-Koreaans stel weer tegen. Marian had onze terugtocht goed geregeld door een reservering met een boot vanaf ons eindpunt naar het beginpunt. Deze Koreanen niet en de vrouw daarvan had een te zware rugzak voor de lange en vermoeiende terugtocht. Ze vroegen ons of wij die rugzak mee wilden nemen op de boot, natuurlijk no problem. Zij hebben deze rugzak opgehaald in P. Natales waar we allebei verbleven. Als verrassing voor deze dienst kregen we alebei een T-shirt met de tekst "We survived de double W". Leuke cadeau niet?
Als afsluiting zijn we met de boot langs de 3 gletsjertongen gevaren. Vanaf de boot haalden bootsmannen ijsbrokken van de gletsjer binnen en die werden tot kant en klare ijsblokjes gehakt. Met deze ijsblokjes kregen we het drankje Pisco Sour
En nu verder naar El Calafate waar we van dichtbij de bekende gletsjer Perito Moreno hebben kunnen aanschouwen vanaf land en boot. Prachtige gletsjes die alleen maar aangroeit in tegenstelling tot anderen gletsjers die terugtrekkende (snelle smelting van het ijs door het warmere klimaat) bewegingen maken. Regelmatig hoorden we onweer, maar dat geluid wordt veroorzaakt door knappend ijs binnenin de gletsjes en soms zagen we ook stukken gletsjer in het water vallen met het nodige lawaai, imponerend. Bovenop de gletsjer zie je allerlei mooie ijsformaties (grillig, spits, krom etc.) met op bepaalde punten licht' en diepblauwe ijskleuren, prachtigggg. De gletsjer varieert in hoogte van 50 tot 70 meter en dat is niet weinig. De volgende dag ice-hiken (met spikes op de gletsjer lopen) en dat is op zich een mooie ervaring om tussen die ijsformaties te mogen lopen. We kregen vooraf de nodige nfo hoe je met spikes onder je schoenen omhoog klimt en afdaalt tussen die ijsformaties. Deze gletsjer gaat met een snelheid in het midden van 2 meter/dag en aan de zijkanten 25 cm/dag naar voren. En dat hoor je dus dat onweer en kraken van ijs. Oja Argentinie, wat een vreselijk land mbt geld. Het zijn echte geldkloppers, alles is duur. Veel is wel 2x zo duur als je gewend was. Als je geld pint vragen ze het dubbele aan tax en je kunt per keer maar 120 euro pinnen en die peso vliegen zo je portemonnee uit, dieven zijn het, ugh ik heb gezegd. Onze volgende uitdaging is El Chalten waar we vanuit onze hostel mooie hikes konden ondernemen. Heel bekend daar is de berg met zijn kenmerkende vorm de Fitz Roy. Dit is een plaats waar veel jongelui berg beklimmen en als hoogtepunt de Fitz Roy. Sommigen zitten daar 3 maanden m voor te bereiden en dan uiteindelijk de Fitz Roy te bestijgen. Probleem is dat de klimmers minstens 4 dagen goed weer moeten hebben om met goed gevolg de berg te beklimmen. En goed weer is vooral dat er relatief weinig wind moet zijn. Dus het is voor hun steeds constant de weerkalender opzoeken en uitkijken naar het ultime moment. Intussen doen ze veel kleine beklimmingen en aan hardlopen om hun conditie op peil te houden, respect hoor........... We hebben die dag mooie plaatjes kunnen maken. Onze volgende reisstap is een 24 uurs reisdag, met tussenwachttijden, dag- en nachtbus en een vlucht naar Puerto Madryn aan de oostkust van Argentinie. Intussen haden we ons reisprogramma enigszins aangepast. We wilden een bezoek net over de grens in Chili de blauwe grotten bezoeken, maar die hebben we geskipt. We zouden dan allleen maar reizen om effe de grotten te zien en dan moet je dan ook net zonnig weer hebben om die blauwe kleur te zien. We hebben op die manier extra tijd in P. Madryn om ook wat te chillen. We hebben daar voor de eerste 3 dagen een huurautovanuit onze hostel geregeld om de bekende Peninsula Valdes (Unesco gebied) te verkennen. We hebben een aantal tours gedaan om Vaqunas (soort lama), vogels, walvissen, orka's, dolfijnen (2 soorten), zeeleeuwen, pinguins en zee-olifanten te spotten. Op de orka's na (helaas) is alles gelukt om te zien. Vandaag en de 3 komende dagen hebben we echt rustdagen, ook heerlijk. Het besef dringt langzaam in me door dat het al 5 december is en dat we over een kleine 2 weken (16 december) alweer thuis zijn.
Foto's volgen....

• 06 December 2016 - 22:31

Geerte:

Hey Martin en Marjan, wat leuk om jullie (en eerst Martin) via de reisverslagen te volgen. Hoop dat jullie nog een paar geweldige weken hebben. Ben benieuwd naar de foto's.
    liefs, Geerte

• 07 December 2016 - 00:15

Arjen :

Hey genieters.
    Fijn te lezen dat jullie goed weer hadden tijdens de Cruise

• 07 December 2016 - 07:21

Astrid:

Lieve allebei Wat leuk om jullie reisverslag vlak voor het werk te lezen. Even wegdromen naar een ver oord. Wie weet ooit dat ik het ook met eigen ogen ga bekijken. Afgelopen weekend genoten van twee mooie theatervoorstellingen Huup Stapel gezien in intouchables. Geweldig! Zaterdag gezellig Sinterklaas gevierd en zondagmiddag in de Stadsschouwburg de afsluiting met de allerlaatste voorstelling van theater te water met oude bekenden zoals Bertje Visscher en Arno van der Heijden en..Rooie Rinus en Ailina Kiers Heerlijk gelachen Wens jullie nog hele mooie vakantiedagen

• 07 December 2016 - 09:16

Ineke:

Wat een mooi verhaal weer met dito foto's. En ook leuk dat jullie nu met zijn tweetjes op pad zijn. Nog even en dan kunnen jullie terugkijken op een geweldige reis. Samen mijmeren. Weet je nog...... Geniet er nog even van en jawel alvast prettige feestdagen.

• 07 December 2016 - 09:19

Johan:

Martin....het klinkt weer fantastisch! Wel had je je beter kunnen voorbereiden op Argentinië. ....cash geld (euro's) zorgt voor een goede wisselkoers.

Geniet van de laatste dagen en ik zie graag een fotoshow tegemoed bij thuiskomst. ...maar dat mag nog lekker lang duren; -)

• 07 December 2016 - 10:59

Ellen.:

Hallo avonturiers, wat beleven jullie toch allemaal. Ik geniet van jullie verslagen en foto's. Misschien laat je het nog eens zien en dan wat groter gepresenteerd met jullie eigen stem. Geniet nog van de dagen heel veel groetjes.

• 07 December 2016 - 12:24

Joke:

Wat weer een mooi verhaal. Echt genieten dus en die zware hikes, petje af, zeker voor jou Marian. Nog een paar weken en het is weer kerst in Nederland.

• 07 December 2016 - 12:32

Bert Gr. Jebbink:

Jammer dat het zo afgelopen is. Ook voor de achterblijvers, die de reisverhalen moeten missen. Vraag eens hoe men het vindt dat 'El Comandante' er niet meer is. Ik ben benieuwd. We hebben al reacties uit Bolivia en Peru. Vooral in Bolivia vindt met het toch erg.

• 07 December 2016 - 19:25

Carla:

Hoi Marian en Martin, wat een mooie plaatjes. En de gletsjers wauw! Geniet van het laatste weekje.
    Fijn dat jullie je belevenissen hebben gedeeld met foto's en verhalen. Goede terugreis gewenst!

• 07 December 2016 - 21:17

Bert W:

Overweldigend........geweldig allemaal en prachtige tekst er gratis bij, nou ik ga de reisverslagen en de prachtige foto's missen. Complimenten vrienden .... diepe buiging. PS. Martin, denk je eraan om je sixpack bij te houden de komende weken!!! Nu nog naar een mooie afsluiting van jullie reis... de watervallen... Ook goeie terugreis gewenst!

• 07 December 2016 - 22:14

C.gaaikema:

Hoi m en m

Wat een schitterende foto's.
    Ga ze zo zo casten, kan ik ze op TV zien.
    Is wel koud daar zo zien.
    Geniet er van en tot in nl.
    Gr.cato

• 08 December 2016 - 07:47

Wim:

Weer 'n mooi verslag van onze provinciale avonturier/globetrotter. Geniet er nog ff van samen. Alvast prettige feestdagen.

• 10 December 2016 - 10:54

Bella:

Hola broertje en Marian, Wat prachtig die foto's. Geniet nog van jullie laatste week. Liefs xxx je allerliefste kleine (schoon)zusje

• 11 December 2016 - 16:00

Gert:

Whow... het fraais houdt maar niet op. Maar goed dat je volgende week huiswaards keert, anders gaan jullie nog lijden aan 'overkill'. Goed vervolg en binnenkort weer bijpraten! Zie er naar uit

• 12 December 2016 - 09:32

BB:

BESTE M & M , WIE VEEL REIST , KAN VEEL VERHALEN. EN DAT KAN JE MAAR AL TE GOED. PRACHTIG. HOOP DAT JULLIE NOG EEN PAAR FIJNE DAGEN HEBBEN. AAN ALLES KOMT EEN EIND, WENS JULLIE VANUIT CHRISTCHURCH EEN FIJNE TERUGVLUCHT TOE. HOOP JULLIE ,,GAUW,, WEER TE ZIEN IN BATHMEN EN\OF GRUNN.
    GR V BB.

• 14 December 2016 - 11:27

Nynke:

Lieve Martin & Marian,
    fijn om steeds zo mee te kunnen genieten. En wat weer een prachtige foto's! Indrukwekkende rotspartijen en natuur. Bijzonder om daar rond te lopen en ook om de pinguïns zo te zien.
    Geniet nog even van jullie laatste dagen in het verre. Een goede terugreis en tot gauw weer in Nederland.
    Liefs, Nynke

• 16 December 2016 - 19:17

Leo Sand:

Hey Marian en Martin,

Opnieuw genoten van jullie mooie reisverhaal met de prachtige foto's vooral die van de gletsjers zijn super.
    Fijn om elkaar binnenkort weer te zien. Rust lekker uit en tot kiek!

Hartelijke groet, Leo.