Reisverslag 7 - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Martin Power - WaarBenJij.nu Reisverslag 7 - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Martin Power - WaarBenJij.nu

Reisverslag 7

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

14 Oktober 2016 | Brazilië, Campo Grande

Beste mensen,

Ter info, ik heb bij mijn vorig reisverslag nu alle foto·s geupload (hehe). Ik snap het niet, maar ik heb nog tijd om nu al aan het volgende reisverslag te beginnen. Ik heb eindelijk een manier gevonden (mits de goede internetomstandigheden) om mijn foto·s "razendsnel" (grapje) te uploaden op mijn weblog.
Ik eindigde de vorige keer door te vertelen dat ik inmiddels (6 oktober) in San Pedro de Atacama (oord-Chili). Op speciaal verzoek van collega Arjen Abbingh wil de foto·s van dit gebied aan jullie laten zien. Na mijn eerste nacht heb ik me laten informeren door een Californische genaamd Carin, want die had al de nodige tours hier gedaan. In San Pedro zitten wel meer dan 50 agentschappen die wel iets aan je willen slijten en dan de kosten. Ib dan n.a.v. de info van Carin de agency binnengestapt, want qua prijs liggen ze niet veel uit elkaar. Daarvoor al een info-boekje bestudeert van wat er allemaal te doen valt in de Atacamawoestijn. Ik zit maar liefst 10 nachten op 2500 m en neem ruim de tijd om het gebied te bekijken. Heb besloten om 6 tours te boeken bij deze agency met rustdagen ertussen, waardoor ik jullie tegemoet kan komen met reisverslagen en foto·s, lief he? Bij sommige tours zat ik wel boven de 5000 meter (zeespiegel) en dan kan ik te maken krijgen met die vermaledijde hoogteziekte. Ik kreeg dan ook gelukkig die tip om de avond daarvoor geen vlees en alcohol te nuttigen. Geen probleem, want sommigen van jullie kennen me als vegetarier en theedrinker toch? Ik heb dan netjes brood met tonijn, kaas en tomaat genuttigd. Bij sommige tours beginnen we al om 7.00 uur in de ochtend en eindigt de dag om 18.00 uur, leuk maar wel vermoeiend. Je krijgt bij deze tours dan in de Atacama desert een goed ontbijt en lunch voor geschoteld en bij een enkele een goede Chileense wijn bij de lunch nou dat gaat er wel in. Onderweg mooie weidse, kleurrijke, uitgestrekte uitzichten met de nodige vulkanen, lagunes, rotspartijen, gebergte (Andes o.a.), lama·s, flamingo·s en viquineas (soort lama·s). Deze laatste mooie soort komt alleen op hoogten > 4000 meter. Bij een enkjele tour had ik toch nog last van de hoogte, ondanks veel drinken en de nodige paracetamol. Een van de tours was een bezoek aan Laguna Cejar. Sommige van jullie zulen ongetwijfeld hebben gedreven in de dode zee. Nou deze lagune heeft ook zoiets en voor mij was het de eerste keer dat ik kon blijven drijven op mooi blauw water boven een diepe sinkhole. Dat drijfvermogen wordt veroorzaakt door het hoge zoutgehalte in het water. Na het drijfspelletje lekker gezond en bijgekleurd. Min huid sloeg op sommige plekken wit uit door zoutresten en ik leek wel een gevlekte albino. Het water was op sommige plekken aangenaam en sommige niet nl. koud brrrrr. Na afloop was er chips, koekjes, geitenkaas, sap en Pisco Sour (soort citroenlikeur). Dat laatste heb ik veelvuldig naar binnen gewerkt, heerlijk...
Het dorpje San Pedro heeft een leuke en gezellig plaza met de nodige cafe-restaurantjes er omheen. Ik ben daar dan ook regelmatig te vinden om een cortado double te nuttigen en mensjes te spotten. Het is komen en gaan van toeristen jong en oud. Mijn hostal waar ik 10 nachten veblijf bevalt me uitstekend, ik heb een smalle eenpersoonskamer waaar ik mijn spullen net in kwijt kan. Voor schone beddegoed en handdoek moet je zelf achteraan en het personeel is vriendelijk en behulpzaam. Ik heb daar de nodige leuke prettige gesprekken gehad met allerlei nationaliteiten en een enkele keer kwam er rode wijn op tafel. In het dorp heb een restaurantje ontdekt die lekker Peruaanse gerechten (met rijst natuurlijk) voorschotelt, logisch het zijn dan overgewaaide Peruanen (buren van Chili) naar San Pedro. Op een van die tours kennisgemaakt met een Nederlands stel Jeanne en Harry uit Vught. Met hen uit eten geweest buj dat Peruaans restaurantje en gezellig gepraat. Harry was op zijn praatstoel en had veel te vertellen over zijn reisavonturen in zijn eentje die hij veelvuldig ondernam in de hele wereld. Interessant allemaal.
Ook een tour gedaan om de sterrenhemel boven Chileense grond te aanschouwen. De tour was een paar keer uitgesteld door de te vele wind en stof op hoogte waarmee de grote telescopen mee te maken kreeg. Daarnaast was de maan bezig om vol te worden en dat is niet leuk voor een avondje sterren kijken op de vlakte. Deze avond kregen we uitleg over ons plek en bestaan binnen deze galaxy met een glaasje wijn. Daarna hebben we door verscheidende grote telescopen een aantal planeten, dubbelsterren, sterrenclusters, maan met zijn kraters etc kunnen aanschouwen. Echter de halfvolle maan verprutste onze avond doordat zij (vrouwelijk toch) de sterrenhemel overbelichtte waardoor we een deel niet konden zien met de nodige kleuren, erg jammer. Ik hoop met m·n lief tijdens onze reis wel een plek te vinden waar we veel meer kunnen zien. Trouwens vlak in de buurt heb je het zgn. ALMA-project, een project gefinancieerd door veel landen. Er werken dan in het controlcentre dan ook ca. 600 mensen uit allerlei landen. Het project behelst een 16-tal grote radiotelescopen in de bergen die als het ware een grote telescoop vormen. In tegenstelling tot de bekende telescoop met zijn lenzen heeft een radiotelescoop geen lenzen maar ontvangt zogenaamde radiosignalen op in een paraboolantenne. Er zijn bezoekmogelijkheden op de zaterdag- en zondagochtenden, maar zijn snel volgeboekt. Ik probeer morgen bij het busstation (gratis bezoek) een plekje te bemachtigen. Er schijnen vaak dan geen mensen te verschijnen die zich online hebben moeten opgeven en dan kan Power erin, niet? Hopen dus! Mijn laatste tour was naar de kocatie Geyser El Tatio om een cluster geisers en stoombronnen te aanschouwen, maar daarvoor moet je wel het een en ander voor over hebbe. 4.30 uur op en 5.00 uur in een busje richting de geisers. Ik had me goed gekleed met thermoondergoed, handschoenen, sjaal, windjack en muts, maar dan nog....brrrrr -11 oC en een rottige wind. En dan proberen foto·s te nemen. Maar toen eindelijk de zon boven de bergen uitkwam en op je scheen werd je weer een beetje mens. Het is daarboven op 4000 meter hoogte verrekte koud. Maar het bezoek daar was de moeite waard in combinatie met ander mooie uitzichten/locaties op de terugweg. Mijn bezoek aan de Atacama is bijna beeindigd en ik heb er veel van genoten.

  • 14 Oktober 2016 - 22:32

    Mr. Biobak:

    Hallo Mr Lumper , weer leuke dingen gezien lees ik. Ik zei je al , je kunt in Chile lekker eten. En dat heb je dan ook gedaan zie ik. Maar......er gaat niets boven de ,,omhelzing ,, (lol) Met mijn koffers bepakt voor 99% lees ik dit allemaal. De 16de op naar de Caipirinha. Wens je maandag a.s. veel plezier bij het weerzien van je LIEFFIE. Veel plezier nog en tot Apps in Chile.
    Mvg BB.

  • 14 Oktober 2016 - 23:07

    Astrid:

    Wat weer genieten van jouw reisverslag en nog niet verzadigd van al het moois wat je te zien krijgt. En als ik begrijp komt het mooiste nog en dan samen met Marian Geniet ervan! Lieve groet uit Groningen waar het inmiddels herfst is geworden Tot ziens in december? Astrid

  • 15 Oktober 2016 - 09:28

    Antonnet:

    Super! Wat weer een prachtig verslag!
    Extra goed lezen dit keer, want als we het goed begrijpen hoef je nog maar twee nachtjes te slapen en dan komt Marian maandag..en is er geen tijd meer voor mooie reisverslagen. ;-)
    Geniet van het weerzien, elkaar, en van het vervolg van jullie trip!
    We genieten op afstand mee...
    Dikke kus ( ook voor Marian)
    Antonnet & Piet

  • 15 Oktober 2016 - 18:11

    Jan Dikla:

    Hoi Martin,
    Wat een mooie belevenissen allemaal. Uit de verhalen merken we dat je erg aan het genieten bent! Ga zo door samen met Marian de komende 2 maanden!

    Groetjes Jan en Dikla

  • 15 Oktober 2016 - 21:49

    Cato Gaaikema:

    hoi martin

    wat een leuke reis, je maakt ook veel dingen mee,dat wordt wel bijkomen straks
    als je weer thuis bent.
    goed dat marian zich bij je voegt maandag, kun je gezellig met zijn tweetjes
    verder reizen.
    trouwens mooie foto's die je hebt gemaakt, mooie omgeving daar.
    nog een goede reis de komende tijd.

    gr.cato


  • 16 Oktober 2016 - 15:28

    Onno En Leony:

    Hoi Martin,

    Wat een geweldige belevenissen allemaal en de foto's zijn ook erg mooi en indrukwekkend .
    Het is nu zondag en Marian stapt vanavond op het vliegtuig naar je toe! Wat zal dat fijn zijn!
    We wensen jullie een mooie en fijne tijd toe!
    Liefs Onno en Leony

  • 16 Oktober 2016 - 17:10

    Ellen:

    Hallo Martin en Marian,

    Weer een mooi reisverslag heerlijk om te lezen, en prachtige foto's. Nu samen genieten en heel veel plezier , groetjes Ellen.

  • 17 Oktober 2016 - 07:53

    Willem:

    Zo Martin,
    We worden nu wél verwend met 2 uitgebreide verslagen na elkaar.
    Voor mij een mooi beging van de week wanneer ik in Meppel start met zo'n prachtig verhaal op de maandagmorgen. Houdt vol...... de finish komt in zicht. En dan kunnen we weer lekker een potje volleyballen ;-)
    Willem

  • 17 Oktober 2016 - 09:27

    Renata:

    Hoi Martin, prachtige foto's, wat geweldig om dat met eigen ogen te zien! Heel veel plezier met de rest van je reis samen. Groetjes, Renata

  • 17 Oktober 2016 - 10:17

    Arjen:

    Hee Martin,
    wat een gave foto's! dat wordt een HEMA SUPER EXTRA EXTRA LARGE fotoboek !! Of een 200 boeken:) Niks veranderd dat Atacama;) nog net zo droog;) super om weer dit verslagte lezen! Nu samen genieten!

  • 17 Oktober 2016 - 12:20

    Herman En Leonie:

    Hoi Martin en Marian!

    Wat is het mooi om mee te genieten met jouw enerverende en mooie reis!
    En nu dan verder samen met Marian!! Vandaag een bijzondere dag. geniet ervan!
    We wensen jullie de komende weken samen een hele mooie en plezierige tocht en verheugen ons
    alweer op het volgende reisverslag én foto's.
    En wat verrassend Martin dat je gisteren even belde!

    Lieve groeten,
    Herman en Leonie

  • 17 Oktober 2016 - 12:45

    Leo Sand:

    Hey Martin en nu ook Marian,

    Wat een mooi verslag en geweldige foto's! Veel gelijkenissen met de altiplano van Peru en onze toenmalige tocht richting de Chimborasso in Ecuador.
    Volgens mij hebben jullie het mooiste nog voor je liggen en dan ook om er vooral samen van te genieten. Maak er weer een mooie en veilige reis van, ik kan me nu al verheugen op het volgende verslag met de foto's.
    Thanks,
    Hartelijke groet, Leo.

  • 17 Oktober 2016 - 21:29

    Marian En Jan:

    Jongens wat jaloersmakend. Prachtige foto's en een leuke beschrijving van alle belevenissen. Weet je overigens zeker dat Pisco Sour een citroenlikeur is

  • 18 Oktober 2016 - 08:16

    Kerstin:

    Martin, weer een mooi verslag en prachtige foto's. En nu gezamenlijk verder. Ik wens jullie een mooie reis met veel belevenissen.

  • 18 Oktober 2016 - 12:52

    Karina:

    Hé gelegenheidsvegetarier, leuk om te lezen dat je zoveel ziet en meemaakt. Geniet er van, nu samen!

  • 18 Oktober 2016 - 14:07

    Joany:

    Ik denk dat ik je verslagen niet meer ga lezen, ik word er doodziek van (van de jaloezie hihi)
    Geweldige foto's weer!!

    xxx
    Joany

  • 19 Oktober 2016 - 22:27

    Carla:

    Hoi Martin, door drukte liep ik een paar verslagen achter. Wat een feestje om jouw reisverslagen te lezen en de mooie foto's. Inmiddels is je lief bij je. Geniet samen en wij volgen jullie met de reisverhalen.
    Veel liefs, Carla

  • 20 Oktober 2016 - 13:51

    Kamiel Bertels:

    Hoi Martin,

    wat een prachtige foto's en mooie verhalen. Geniet samen en we zullen de statenzaal wel vrij maken voor een fotoreportage als je terug bent!

    Kamiel

  • 20 Oktober 2016 - 15:39

    Hugo Huisman :

    Ola Martines.
    Heerlijk om je verslag te lezen en de foto's te zien. En zeker vanuit San Pedro.
    Je snapt wel dat ik mijn eigen reis stukje overdoe. Een feest van herkenning. Ook ik heb nogal eens afgezien. Klopt het dat je niet de tour door de Uyuniwoestijn gedaan hebt ?9 Was prachtig maar ook afzien vaak. Enfin ik hoor het nog wel. En nu met Marian afzakken naar het zuiden.
    Bien viaje. Hugo


  • 22 Oktober 2016 - 11:03

    Nynke:

    Hoi lieve Martin,
    Mooi weer al je verhalen te lezen en de geweldige foto's te zien! Lekker met een bakkie koffie even in andere sferen :-).
    Heel veel plezier ook met Marjan en hele fijne reis samen!
    Liefs, Nynke

  • 22 Oktober 2016 - 11:45

    Dinie:

    Beste Martin en Marian.

    Gisteravond eens lekker al je verslagen gelezen en foto's bekeken Martin.
    Wat een geweldige reis ben je aan het maken, wat een prachtig verhaal met mooie foto's, waar ik zo maar even in stap. Toch wel heel bijzonder in al die verschillende culturen te stappen en mensen te ontmoeten. En fijn, dat Marian nu ook deel maakt van dit mooie verhaal (was natuurlijk al wel zo :) ).
    We wensen jullie allebei een heel mooie reis samen verder.

    Lieve groetjes Bert en Dinie

  • 25 Oktober 2016 - 00:03

    Jeanne Tax:

    Beste Martin al weer een tijd achter ons de gezellige ontmoeting met jounin st. Pedro de Atacamo. onze toer door de woestijn en zoutvlakte was geweldig. Inmiddels in Puno en morgen naar Cusco de laatste dagen slijten voor de terug keer naar huis.
    Voor jou samen met Marianne nog een fijne tijd en mogelijk. Tot

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Campo Grande

Mijn eerste reis

*

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2017

Reisverslag 10

06 December 2016

Reisverslag 9

10 November 2016

Reisverslag 8

14 Oktober 2016

Reisverslag 7

10 Oktober 2016

Reisverslag 6
Martin

Aanleiding zijn de olympische spelen (OS) in Rio de Janeiro in Brazilie. Met mijn gespaarde verlof heb ik een 1/2 jaar sabbatical kunnen opnemen en die begint per 1 juli 2016 en eindigt dus 31 december 2016. Tja als ik er toch naar de spelen gaat, kan ik net zo goed Zuid-Amerika "bezichtigen". Ik begin in Peru-> Bolivia-> Brazilie (incl. de OS)-> Paraguay-> Uruguay-> Chili/Argentinië (Patagonie). De laatste 2 maanden reis ik samen met mijn liefje Marian door Patagonie die ik dan in Santiago (Chili) na mijn eerste 3 1/2 maand eindelijk zal weerzien.

Actief sinds 29 Mei 2016
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 92041

Voorgaande reizen:

01 Juli 2016 - 16 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: