4de Reisverslag - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Martin Power - WaarBenJij.nu 4de Reisverslag - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van Martin Power - WaarBenJij.nu

4de Reisverslag

Door: Martin Power

Blijf op de hoogte en volg Martin

11 Augustus 2016 | Bolivia, Sucre

Eindelijk weer een tijd voor een verslag. Ik heb het eigenlijk veel te druk om te schrijven, maar wil jullie niet teleurstellen. Ik ga nu verder met de stad Sucre (vanaf 28 juli, 3 nachten in hostal). Ik heb me voor genomen om wat gas terug te nemen en dus wat relaxter de dagen door te brengen. Ook alweer een stad met de nodige hoogteverschillen qua lopen. Je ontmoet vaak bij het ontbijt al leuke interssante mensen uit de hele wereld. Deze keer in gesprek met Hongkongstel (leraren). Hebben zoals we al in onze media hebben kunnen lezen de nodige moeite met de bemoeienissen (vrijheidsbeperkingen) vanuit Beiijg (regeringsbeleid), ook hier proef ik dat die Han-Chinezen net als Tibet langzamerhand de Han-cultuur willen laten assimileren in die van Hongkong, zodat Hongkong ¨verchineest¨. Het leven daar is duur en werdagen (6 stuks) van 10-12 uur is normaal. Ben ik blij dat ik bij de RUD Drenthe werk. Wat leuk is om te bezoeken zijn die grote pleinen (plazas) met palmbomen, groen, bankjes, standbeeld, straatventers met van alles en nog wat die Bolivianen (vrienden en families) en toeristen dus, graag bezoeken. Geeft een leuke sfeer. Vaak heb je de een of andere leuke koffietent aan zo´n plaza met goede koffie. In Peru en Bolivia is de koffie in de hostels prutkoffie, dus af en toe zoek naar een goede koffietent.

Ik kon het niet laten maar heb een 1-daagse excursie geregeld waar we (busje met 5 andere toeristen) een o.a. een Incatrail (5 km) met mooie uitzichten hebben gelopen. We zijn a.h.w. ook een grote ¨krater¨ (vallei) ingereden om daar een paar families die daar wonen/leven te bezoeken. Handcraft o.a. Wat ik altijd interssant vind zijn fossielen en nu stikt het van fossielen in dit gebied en ik vroeg onze gids of ik dinosaurier-eieren bij een familie kon zien en dat lukte. Op het oog denk je dat het rotsblokjes zijn, maar bij 1 ei (doorkliefd) zag je iets geligs (embryo). Dit gebied schijnt heel wereldberoemd te zijn bij paleo-ontologen (schrijf je het zo?). Wat mij door de neus is geboord is een bezoek aan een locatie waar dinosaurier-pootafdrukken te zien zijn, maar dat ging opeens niet meer door (geld terug gevraagd voor dat deel natuurlijk). Jammer.
Na terugkomst van de excursie in Sucre naar het plaza gelopen op mezelf te trakteren op cappucino en chocoladetaart (jawel), mag van mezelf af en toe. In de hostel lekker gedoucht en achteraf geskypt (ideaal medium) met mijn vrouw Marian die was 31 juli jarig. Hiephiephoera!
Vandaag met het vliegtuig naar Santa Cruz (duur 35 minuten). 2 overnachtingen. ook hier een gezellige plaza.
Ik zit dan wel een paar uur te relaxen op een bankje. op een bepaald moment komt er een Boliviaanse man van 78 jaar naast me zitten met de duidelijke bedoeling om een praatje te maken met mij. Heeft jaren in de olie-industrie gewerkt waaronder ook de Shell. Leuk om te ervaren hoe die man in gebrekkig Engels (hij wilde natuurlijk ook wat oefenen) zijn erge best deed om zijn verhaal te doen.
Ik zit dan wel een paar uur te relaxen op een bankje. Komt er een Boliviaanse man van 78 jaar naast me zitten met de duidelijke bedoeling om een praatje te maken met mij. Heeft jaren in de olie-industrie gewerkt waaronder ook de Shell. Leuk om te ervaren hoe die man in gebrekkig Engels (hij wilde natuurlijk ook wat oefenen) zijn erge best deed om zijn verhaal te doen.
Ook hier de nodige marktjes bezocht waar ze van alles verkopen en de nodige eetplakjes. Ik wist van een eerdere wandeling dat ik gefrituurde kip met rijst en bonen zag en rook. Na enig speurwerk (neus gebruikt) vond ik dit eettentje. Op een krukje tussen de Bolivianen lekker genoten van de kip. Gezellig.
Tja en nu (2 aug.) op weg van Santa Cruz (vliegveld 13.00 uur vertrek) naar Rio de Janeiro voor de olympische spelen welke de aanleiding is geworden voor mijn Zuid-Amerika trip. Het werd vliegtuighoppen namelijk 2 overstappen. Eerst in Anuscion (Paraguay), dan Sao Paulo en tenslotte naar Rio (aankomst 23.45 uur). Vermoeiend, maar dankzij uitzoekwerk van mijn liefje de nodige euro´s bespaard. De reis met het nodige overstapwerk was prima in hun systemen geregistreerd en eigenlijk heb je je papieren vliegticket niet nodig, geweldig niet? Ik kreeg al in Santa Cruz de 3 boardingtickets en moets alleen in Sao Paulo wel mijn bagage ophalen om die weer in te kunnen checken voor de vlucht naar Rio. Goed geregeld allemaal. In Rio aangekomen a/h v/d terminal een voucher voor de taxi gekocht en bij de uitgang stonden de taxi´s gereed. Om 1.00 uur aangekomen bij mijn hostel waar ik 23 nachten verblijf (dormroom 4 stapelbedden). Bij de balie van mijn hostel lag er al de nodige informatieboekjes over de spelen met alle sportdata´s, stationlocaties etc, perfercto. En nu slapen.
Bij het opstaan (3 aug.) kennis gemaakt met Maciek een Poolse man. Aardige kerel die ook de spelen bezoekt. Praat druk en erg veel, maar dat is een kwestie van wennen. Voordat 5 augustus de opening ceremonie begint hebben we vandaag 1 stadion (Maracana) bezocht. Maciek had gelezen dat 60+ ers (wij dus) 50% korting krijgen op de tickets. En zie we hebben kaartjes gescoord voor de opening ceremonie (OC), geweldig niet? Sommigen had ik al voor mijn vertrek naar Zuid-Amerika verteld dat ik al tickets had van de OC en voor een aantal finales in het laatste weekend via een Braziliaan (een vriend van een vriend van mij). Wat die Braziliaan me niet vertelde dat hij op een lotingslijst stond en dus voor alle bestelde tickets was uitgeloot, BALENNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN. Tot zover mijn reissverslag want ik moet alwer naar volleybal mannen, wordt binnenkort vervolgd met foto´s.
Gisteravond na mijn 4de reisverslag had ik al aangegven dat ik naar 2 volleybalwedstrijden (mannen) ging kijken en een bijzondere mooie partij was die tussen USA-Brazilie en m.i. van een hoog niveau. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen om die snoeiharde keiharde sprongservices bij hun spelverdeler te krijgen, ongelooflijk. Een thriller mede door het gegil van het veelkoppig Braziliaans publiek die met regelmaat de Amerikanen boe-geroep toedeelden (sportief publiekgedrag af en toe ver te zoeken). En nu weer in tijdsvolgorde. Met Maciek de Pool voor de openingsceromoniedag wandelend over het strand gelopen om wat van de sfeer te proeven met het zonnige weer. Op aanraden van een jonge vrouw werd mijn Poolse roommate aangeraden om zijn camera in zijn rugzakje te stoppen, want zo daag je kwaadwillenden uit om je te beroven. Een Poolse jongeman was naar de Copocabana gegaan om daar te genieten en heeft misschien een 1/2 minuut wat foto's gemaakt en dus effe niet gelet op zijn rugzakje. Weg dus portemonee, paspoort etc..... ze zijn zo gehaaid. Hij was zo stom om die belangrijke dingen mee te nemen en moest dus nadien naar de ambassade etc.. Er zijn al vele Nederlanders beroofd hoorde ik, in de eerste week al meer dan 100 berovingen. Daarna naar het 37 meter hoge wereldberoemde Jezusbeeld op de berg (Covocardo) gegaan en genoten van het uitzicht. Helaas was het bewolkt, maar het is neit anders. Na de spelen heb ik nog een paar dagen op een paar andere bezienswaardigheden te spotten.
Tot nu toe ga alleen maar de stadions met hoofdzakelijk de metro en soms de combinatie met bus en trein. De eerste 2 dagen was het wel effe een gezoek om uit te vinden wat in mijn geval handig was om naar de stadions te reizen. Ik heb intussen wel naar 6 verschillende locaties mijn weg moeten vinden. Op een van die dagen was ik zo moe (korte nacht en weer vroeg op) dat ik helemaal de verkeerde kant op reisde (1 uur verlies). M.a.w. sommige afstanden tussen de sportlocaties liggen zodanig uit elkaar dat je echt de tijd ervoor moet inplannen. Slapen in een dormroom heeft zijn voor- en nadelen. Leuke ontmoetingen met allerlei nationaliteiten, snurkers, alarm mobiel die 's nachts afgaat, handige info etc.
Intussen allerlei sporten gezien en gaan zien nl. tafeltennis, badminton, judo, volleybal, atletiek, beachvolleybal, hockey, boogschieten, handbal, waterpolo...
Heb trouwens bij de ticketbalies bij enkele stadions nog tickets kunnen scoren nl. volleybal dames Nederland, beachvolleybal, atletiek voor de 100 m en 200 m sprint dames (onze Daphne wil ik graag zien). En dus gelukt ook nog. Ik had gisteravond 12 aug. tijdes de volleybalwedstrijd contact met een Nederlander die een Eventbureau runt. Hij zag misschien kans om nog finalekaarten te bemachtigen voor de zaalvolleybal (dames en heren) en beachvolleybal (mannen). Ik heb misschien toch nog geluk.... Morgen hoor ik de prijzen van de tikets en beslis dan of ik het doe.
Oja, ik vergat bijna de Openingsceremonie. Geweldig om dat eens mee te maken, een grote show met mooie dansen, uitvoeringen, beelden, typische Braziliaanse dingen etc. En natuurlijk de vele vlaggestokken (over de honderd) die je tegenkomt met zijn sporters en sommige uitgedost in prachtige kledij, een kleurrijk geheel.
Ik wist dat er ook Groninger kennissen in Rio bij de spelen zouden zijn. Tijdens een volleybalwedstrijd (zat bovenin een ring) zag ik tussen de mensenmassa een herkenbare Nederandse kruin, dat bleek dus die Groninger te zijn met zijn vrouw en 2 meiden. Ik dus op mijn sluipschoenen naar beneden gegaan om hen te begroeten. Geen probleem om daar benden te ¨sluipen¨ en daar een lege duurdere stoel te pakken. Ik heb dus de rest van de wedstrijd daar bij hen gezeten en meer genoten omdat ik relatief vlak bij het volleybalveld komt te zitten. Die truc herhaal ik nu bijna bij alle wedstrijden die ik bezoek, maar eerst goed scannen of die plekken inderdaad onbezet blijven. Meestal blijven ze onbezet, conclusie --> een duurdere plaats voor een goedkope ticket.

morgen de foto's

  • 12 Augustus 2016 - 08:15

    Jeanne:

    Martin,

    Wat een leuk verslag! maar ik mis je verhaal van de wedstrijd Dames volleybal tegen Amerika want ja ik heb je gezien!!!!! je kwam even goed in beeld en daarna zag ik je de hele tijd zitten. Je had een mooie plek en een super mooie wedstrijd! (ik ben heel erg jaloers, had daar ook wel willen zitten) Die grote ogen op je oranje shirt waren duidelijk zichtbaar:) (ik heb je vastgelegd op camera) Jammer van het resultaat want ze hadden de wedstrijd kunnen winnen, maar desondanks een super wedstrijd gespeeld. Voor welke wedstrijden heb je nog meer tickets? dan houd ik in de gaten of ik je ook zie.

    Wat een leuk verhaal en wat zie en beleef je weer veel. Geniet er van en maak er een mooie tijd van in Rio. Het weer in Rio was ook wat minder zag ik op tv, maar daar ben je vast aan gewend want in Nederland ook altijd regen:) Het is hier nu net herfst(koud en nat)

    Nou tot het volgende verslag.

    Groetjes Jeanne

  • 12 Augustus 2016 - 08:18

    Ineke:

    Zo maak je nog eens wat mee. En nog gefeliciteerd met Marian. Zo te horen ben je ook weer fit genoeg om weer met volle teugen te genieten van wat er allemaal op je pad komt. Geniet ervan. Doen wij hier in Meppel ook, van je verhalen en je mooie foto's. Olympische-speel-ze!

  • 12 Augustus 2016 - 12:11

    Jook:

    Wat ben je uitgebreid in Bolivia geweest! Je hoppen door Brazilie herken ik natuurlijk. Het is gewoon de enige manier en heeft weinig te maken denk ik met dure of goedkope tickets!
    Wat leuk dat ze jou hebben gespot als toeschouwer. Ik heb alleen de uitslagen gehoord.
    Geniet nog een volle week van de spelen en dan komt Marian zo'n beetje toch??
    Geoetjes, jook

  • 12 Augustus 2016 - 21:23

    Jan En Marian Bakker-Rikkert:

    Hoi Martin,
    We genieten van je verhalen en zien je in gedachten zitten op dat bankje in de zon, de sfeer opsnuivend. Wat zal je al veel mooie foto's hebben! Wat prachtig om nu de Spelen mee te maken. Veel plezier!
    Hartelijke groeten, jan en marian

  • 13 Augustus 2016 - 08:59

    Onno En Leony:

    Hoi Martin,

    Ongelofelijk, wat een belevenissen en dan ook de olympische spelen! Is wel slagroom op de taart.
    Leuk om je verhalen te lezen en we zullen opletten of we je zien bij de wedstrijden!

    Liefs en groetjes, Onno en leony

  • 15 Augustus 2016 - 08:59

    Hinke:

    Hoi Martin,

    Nog even en je wordt een beroemde NL-er! Want jawel, gister heb ik je weer gespot op TV bij de dames volleybalwedstrijd tegen Servie. Wat een mooie zit plaats heb je weten te bemachtigen.
    Nog heel veel plezier bij de OS in RIO!

  • 15 Augustus 2016 - 09:57

    Bert:

    Hoi, Martin,

    Mooie verslagen, Martin! Voor mij was alles heel herkenbaar. Ik moet me bedwingen om geen ticket te kopen en de RUD te laten voor wat het is. Ook de beschrijvingen op de plazas komt overeen met mijn ervaringen. Wij waren zondags vaak een groot deel van de dag op een plaza in een dorp. Je ziet van alles en je komt de meest interessante personen tegen. Je had daarom toch wat beter spaans moeten leren, hermano. Je moet over een paar jaar maar eens terug.
    Puno is inderdaad niet zo'n mooie stad, maar wel interessant, maar dan moet je er langer zijn om dat door te krijgen. Het ligt precies op de gerens van Quechua en Aymara. De Inca's konden de Aymaras nooit goed in het gareel krijgen. Evo Morales is ook een Aymara en Elma voor de helft (zijn ook niet in het gareel te krijgen).
    Je hebt nu de kou weer even verlaten. In Potosi en Uyuni kan het in juli akelig koud zijn. Heb jij het niet koud gehad? Je hebt wel hele mooie sterrenhemels; heb ik nergens zo mooi gezien.
    Ik hoop dat je nog veel interessante mensen tegenkomt. Ik zal het met veel belangstelling lezen. Met de olympische spelen heb ik dan weer minder. Ik heb je dan ook niet gezien op televisie. Ik zie je volgend jaar wel weer in levende lijve vol met verhalen.

    Hartelijke groeten, Bert

  • 15 Augustus 2016 - 10:28

    Nynke:

    Hoi Martin,
    Wat leuk zo mee te kunnen genieten van je belevenissen! En grappig dat je daar bij de Olympische spelen bent en we hier op tv ook kunnen meegenieten van dat deel van je reis.
    Heerlijk al die spontane ontmoetingen, mooie plekken (ook in de stadions) en heerlijk eten. Succes met steeds de goede koffie vinden :-). Veel plezier in Rio en bij de Olympische Spelen.
    Genietse en liefs, Nynke

  • 15 Augustus 2016 - 10:40

    Jaap Braam:

    Zo zie je dus meer van de spelen dan je van te voren had mogen hopen. Ik heb jou nog niet gespot, al heb ik de wedstrijd tegen Servie bekeken. Misschien handig om in een korte blog regelmatig even te melden voor welke finales jij tickets hebt gescoord. Dan kunnen we nog beter opletten. Ben jij Hand Derks ook al tegengekomen. Die schijnt ook allerlei sporten te bezoeken en natuurlijk ook bij het volleybal.

    Ga zo door met jou verslagen.

  • 15 Augustus 2016 - 15:36

    Jenny:

    Hoi Martin,
    Wat leuk om je belevenissen in RIO te lezen. Nog veel plezier gewenst!
    Groetjes, Jenny

  • 16 Augustus 2016 - 15:48

    Han En Engla:

    Hoi Martin,

    Bedankt voor je levendige verslagen. Ik zie het voor me hoe je bijvoorbeeld van jouw kippenbout zit te genieten in die Boliviaanse eettent :-). Heel verstandig om je tempo aan te passen en gas terug te nemen.
    Jouw beschrijvingen van de OS geven ons meer 'diepte' als we op tv naar Rio kijken. Een andere reactie noemde het al " slagroom op de taart"

    Heel veel plezier verder en hartelijke groet.
    Engla en Han

  • 17 Augustus 2016 - 12:13

    BB.:

    Heer Lumper , leuk weer een verslag van je te lezen. Ik volg alles op tv wat NL betreft. Krijg alleen koppijn van dat getuur om jou tussen de oranje T-shirts te ontwaren. Maar door je verslag heb je het me nu wel makkelijker gemaakt !!! Ik moet gewoon kijken naar de voorste dure rijen of de koninklijke loge . (LOL)
    Geniet maar lekker verder , doen wij in NL ook. Veel plezier en kijkgenot gewenst.
    Doe RIO de groetjes van me.
    Groeten oet Grunn ,
    BB.

  • 19 Augustus 2016 - 10:31

    Bram:

    He Martin,

    Wat een mooie verhalen en foto's. Het is geweldig om het te lezen en te zien. Hopelijk steek je nog wat op van de volleyballers. Dan hebben we wat meer tegenstand van je te verwachten :)

    Geniet ervan

    Bram

  • 20 Augustus 2016 - 17:17

    Bert En Dinie:

    Dag Martin.
    Geweldig om je verslagen te lezen. Het is alsof ik er bij ben.
    Wat maak je ontzettend veel mee. Leuk om je op tv gezien te hebben bij die spannende volleybalwedstrijd van de dames. Wat doen de vrouwen het goed he?
    Geniet nog lekker verder van de Spelen en daarna van de vakantie met Marian.
    Groetjes Bert en Dinie


  • 23 Augustus 2016 - 22:02

    Carla:

    Ha Martin, ben weer bij gelezen. Wat een mooie reisverslagen met specifieke details.De ontmoetingen met mensen uit andere culturen. Geweldig!
    Heb vorige week wat gezien van de spelen waarbij ik extra alert was of je nog in beeld kwam. Niet dus.
    Geniet van de volgende ontmoetingen en trips. We lezen wel weer van je.

  • 29 Augustus 2016 - 08:08

    Kerstin:

    Hoi Martin, prachtige verhalen. Mijn collega Alfred heeft je wel gespot bij de volleybalwedstrijd Nederland-VS, je was goed in beeld gebracht.
    Geniet lekker van je verdere reis, groet Kerstin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Sucre

Mijn eerste reis

*

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2017

Reisverslag 10

06 December 2016

Reisverslag 9

10 November 2016

Reisverslag 8

14 Oktober 2016

Reisverslag 7

10 Oktober 2016

Reisverslag 6
Martin

Aanleiding zijn de olympische spelen (OS) in Rio de Janeiro in Brazilie. Met mijn gespaarde verlof heb ik een 1/2 jaar sabbatical kunnen opnemen en die begint per 1 juli 2016 en eindigt dus 31 december 2016. Tja als ik er toch naar de spelen gaat, kan ik net zo goed Zuid-Amerika "bezichtigen". Ik begin in Peru-> Bolivia-> Brazilie (incl. de OS)-> Paraguay-> Uruguay-> Chili/Argentinië (Patagonie). De laatste 2 maanden reis ik samen met mijn liefje Marian door Patagonie die ik dan in Santiago (Chili) na mijn eerste 3 1/2 maand eindelijk zal weerzien.

Actief sinds 29 Mei 2016
Verslag gelezen: 540
Totaal aantal bezoekers 92053

Voorgaande reizen:

01 Juli 2016 - 16 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: