Reisverslag 3 - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Martin Power - WaarBenJij.nu Reisverslag 3 - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Martin Power - WaarBenJij.nu

Reisverslag 3

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

29 Juli 2016 | Bolivia, Uyuni

20 juli in La Paz, voel me vandaag niet fit (moe, sloom en aan de diaree). Heb dus een stuk wat van onze drentse Noritpillen en lopramide ingeslikt. Had nergens trek in, maar me er toch toe gezet om wat te eten deze dag. Ga La Paz verkennen. Ik had ontdekt dat er 3 kabelbanen zijn aangelegd en op advies neem ik de kabelbaan met zijn rode cabins. Je moet je voorstellen dat een deel van La Paz is ingeklemd tussen bergen. Bovenop de rand van die berg wil ik dus naartoe om La Paz van boven aan de rand te aanschouwen. Mooi uitzicht. Boven aangekomen zie je dus een ander groot gedeelte van de miljoenenstad La Paz. Daarboven door allerlei straatje en maarkten geslenterd waar ze van alles verkopen. Met regelmaat zitten, want ik had wel last van die 4000 meter hoogte. Ik weet van mezelf dat ik gevoelig ben voor hoogte en dat het me ook de nodige hoestbuien oplevert.... 's Avonds inchecken bij het busstation om met de 21.00 uur bus richting het hoogtepunt de Salar de Uyuni. De volgende ochtend tegen 7.30 uur in Uyuni aangekomen en naar mijn hostal gelopen. Ik heb thuis al een 3-daagse toer geregeld bij de agency Red Planet om vooral de Salar de Uyuni (zoutvlakte) te ervaren. De volgende ochtend me gemeld voor de toer en we zijn met 4 jeeps (6 toeristen en gids/chauffeur per jeep) vertrokken. In mijn jeep amerikanen en bolivianen (waarvan 1 stel amerikaan-boliviaanse). Eerst een locomotieven kerkhof bezocht, oud vergane glorie. Vele roestige locs en andere delen daarvan gaven een wat triestige aanblik. Vroeger werden de locs gebruikt voor het vervoer van zilver, maar door gebrek aan goede kwaliteit steenkool (brandstof loc) hield dit transport op. En nu naar de zoutvlakte, wat een witte imponerende vlakte die aan de ogen pijn doent. En met die mooie blauwe lucht kon je mooie plaatjes maken. De zoutvlakte heeft een oppervlakte van 12.000 km2 en het zoutpakket heeft een maximale dikte van wel 18 meter. De gids maakte laag bij de grond een paar mooie effectplaatjes. Zo hebben we de "Evolution of the apes" uitrgebeeld en schrik niet, ik ben aangevallen door een dinosaur, echt....ben er tenauwernood aan ontsnapt. Een foto toont het bewijs. Een heel romantisch moment was het huwelijksaanzoek van de amerikaan aan zijn boliviaanse vriendin en wel op een bijzondere manier. Natuurlijk wist zijn vriendin van niks. Laag bij de grond een foto nemen met als volgorde de ring, papier met huwelijksaanzoektekst, de amerikaan met zijn handen waarop zijn vriendin in beeld aan het eind komt. Je raad het al, toen zij de foto zag volgende er een kuspartij van hier tot.... Wat een romantiek, niet? daar midden op de zoutvlakte.
Ook een bijzondere locatie was het "koraaleiland met cactussen". Zomaar ergens op de witte vlakte zo'n eiland. Gigantisch veel cactussen op het versteende koraal, apart bijzonder plaatje. Nu naar onze slaapgelgenheid... een zouthotel. Deze is opgebouwd..je raad het al door voornamelijk zoutblokken. Zelfs de eettafels en zitblokken waren van zout. De vloer bestond alleen maar uit zoutgrindkorrels (alla kattenbakkorrels). Viel me meer dat ons bed niet uit zout bestond. De volgende dag vroeg op om verder door het Andesgebergte te rijden en te genieten. Een aantal mooie kleurrijke lagunes bezocht met de nodige lama's, vinquina's (lama-achtigen), vogels waaronder flamingo's. En nu naar onze 2de slaapgelegenheid ergens in de middle of knowwhere, heel erg basic. Van 19.00 uur tot 22.00 uur elektra en water. Als een gek mijn mobiel aan het infuus voordat er geen stekkerplek voorhanden is. En nu een andere topper, vlakbij is een hotspring en inmiddels is het al donker en koud. Dubben wel/niet doen.. Toch maar in het donker, met gevaar voor eigen leven, naar de hotspring, omkleden en je langzaam in de poel laten glijden. Wat een genot, 60 cm diep en 38 oC warm ideaal. En het mooie is dat boven je het sterrenpracht met de melkweg in al zijn schoonheid kan worden aanschouwd. Een bijzondere ervaring vanuit zo'n heerlijke overweldigende hotspring. Jammer dat mijn liefje er niet bij in zit, maar dat doen we misschien wel in Patagonie als we weer bij elkaar zijn. 1 1/2 gepoedeld.
Nu de laatste dag van de toer die vooral was gericht op de terugweg naar Uyuni. Eerst nog de groene lagune opzoeken. Deze lagune kleurt groen als het water door een stevige wind wordt beroerd en er turbulentie in het water ontstaat. We hadden pech er stond veel te weinig wind en dus ...geen groen gekleurde lagune, jammer volgedne keer beter. De terugweg door het Andesgebergte was deels heel mooi en de 2de helft zozo.
De volgende dag 25 juli met de bus van 10.00 uur naar de beroemde zilverstad Potosi. Voor 26 juli een excursie geregeld voor een bezoek aan DE zilverberg Cerro Rico om de mijnen met zijn mijnwerkers te ontmoeten.
Eerst een mijnwerkers marktje bezocht die alle mijn werkers van mijnmaterieel voorziet. Schoppen, houwelen, coco-leaves, sinas, dynamietstaven. Vreindelijk werd ons groepje verzocht om bij ons bezoek aan de mijnwerkers in de mijne zelf iets mee te nemen. Ik heb een dynamietstaaf gekocht. We hebben een fabriek bezocht waar het gedolven erts wordt gebroken en vervolgens mbv van chemicalien de mineralen eruit worden gescheiden. Daarna op een locatie beschermende kledij en schoeisel en helm met batterij (koplamp) aangereikt gekrgen en naar de mijnen gereden. Bijzondere omstandigheden waarin de mijnwerkers, vaak levenslang, moeten werken. Want ander werk in Potosi en omgeving is er niet. Er werken ca. 5000 mensen overdag en ca. 1000 's avonds in de mijnen. Ik vond het een benauwende stoffige omgeving waar ik veel moeite mee had laat staan die mijnwerkers di dit jaar in jaar uit doen. Bewonderingswaardig. Hun inkomsten bedragen per maand zo'n 3000 Bolivar (450 US dollar) en de gemiddelde levensduur van een mijnwerker is 47 jaar... In de mijn zelf ontmoetingen met de mijnwerkers zelf en zien hoe ze hun mijnkarretjes volladen met de gedolven ertsen en vervolgens deze richting de uitgang duwen. Wat een vermoeiende bezigheid. Ook hun "mijngod" (pop) bezocht die ze eerden mat alcohol, coca-leaves, sinas ets om haar te behagen en hen goede zilveropbrengsten te bezorgen...ook hier dus de nodige bijgeloof. Vervolgend dalen we af ( 10 meter) naar een ander mijngedeelte. En dat half glijdend op onze kont slingerend door een krappe tunnel. Wel benauwend hoor. Maar daar aangekomen was de atmosfeer veel zuurstofrijker en dus minder benauwend en warm. Na een ontmoeting met de groep mijnwerkers weer richting de uitgang....totaal bezweet. Deze ontmoeting/ervaring was heel bijzonder en de moeite waard. En nu naar de douche....heerlijkkkkkkkkkkkkkk.
's Middags de stad weer in. Daar kwam midden in een demonstratie van Potosi-inwoners. Precies een jaar gelden is door hen een maand lang gestaakt tegen het regeringsbeleid (sociaal-economisch). Nu was het een herdenkingsprotestmars. Dus ook hier de nodige onrustgevoelens. k vroeg een omstander naar het hoe en wat van deze protestmars en of de staking van vorig jaar nog wat had opgeleverd....nee dus. Potosi schijnt de armste stad te zijn van Bolivia.
De volgende dag de topsight Museo Casa de la Moneda bezocht. Een gebouw uit de 16e eeuw waar de geschiedenis van de zilvermunt productie wordt uitgelegd. Tja Potosi is wereldberoemd om zijn zilvermijnen. Vroeger was Zuid-Amerika Peru en later werd het continent opgedeeld in de huidige Zuid amerikaanse landen Grappig eerst heette Bolivia Peru. In de begintijd werden tig lama's ingezet om het zilver van de spanjaarden naar het noorden van zuidamerika te vervoeren en vervolgens per boot naar Spanje te vervoeren. Bijzonder verhaal.

  • 29 Juli 2016 - 07:25

    Wimw:

    Hoi Martin,

    Hopelijk gaat het weer beter met je. Je hebt weer heel wat gezien en beleeft. Prachtig verhaal en mooie foto's. Nu onderweg naar RIO??
    Goede reis
    Wim

  • 29 Juli 2016 - 08:03

    Joany:

    Super gaaf dit weer te mogen lezen!
    En ook leuk die foto's te zien oompje!

    Xx

  • 29 Juli 2016 - 09:18

    Ellen:

    Martin wat en schitterend reisverslag, of ik er zelf bij ben, op naar het volgende avontuur, groetjes Ellen.

  • 29 Juli 2016 - 09:32

    Henk:

    Hoi Martin,

    Zo te horen heb je het goed naar je zin en heb je al veel gezien. Alles goed gegaan met die staaf dynamiet in je broekzak. Je zat daarmee wel binnen de A-zone hè!! ;). Beetje Externe Veiligheid voor onderweg.
    Ik las dat je last hebt van de sputterpoep.
    Tip als de loperamide en norit niet helpen, deze middelen genezen de kwaal namelijk niet, dan zou je CIPROFLOXACINO (250 mg) kunnen proberen. Dit is een antibiotica en pakt de oorzaak in je darmkanaal aan. Op Cuba werkte dit namelijk goed. Het moet binnen 2 dagen werken.

  • 29 Juli 2016 - 10:38

    Aukje :

    Hoi. Komt me nog steeds bekend voor. Been there! Alleen ben ik al na 10 minuten uit de mijn gevlucht.en bij de ingang op de rest gewacht. Wat een ellende. Ook daarbuiten. Waar ze met die karretjes leuren. Slechte omstandigheden en slecht materiaal. Onvoorstelbaar dat dat nog bestaat. Verder mooi, uyuni belevenis en die andere en de bewoners. Je ziet mooie dingen martín. En weer bedankt voor je verslag! En beterschap!

  • 29 Juli 2016 - 13:49

    Jaap Braam:

    Hoi Martin,
    Wat een belevenissen zo in jouw eerste vakantieweken. Leuk om zo te kunnen horen wat je allemaal doet. Over ruim een week zal je wel in Olympische sferen zitten, al zijn de berichten die wij nu horen niet echt om naar huis te schrijven. Accommodaties die nog niet af zijn en vieze omstandigheden in de gebouwen. Waarschijnlijk nog een overblijfsel van een try-out door plaatselijke bevolking?
    He, heel veel plezier bij het bezoeken van een aantal sportwedstrijden.

  • 29 Juli 2016 - 18:59

    Je Zus Pam:

    Hoi broer wat een belevenissen weer. Je schrijft echt leuk. Je kan wel een boek schrijven. Ik
    print de reisverslagen voor Ma uit dan kan ze de verhalen ook lezen.
    Nog heel veel plezier.

  • 30 Juli 2016 - 11:27

    Berjan:

    Hoi Martin, weer een mooi verslag. Leuk je zo te kunnen blijven volgen. Kijk al weer uit naar het volgende verslag. Blijf genieten en veel plezier bij de Olympics.

  • 30 Juli 2016 - 11:27

    Berjan:

    Hoi Martin, weer een mooi verslag. Leuk je zo te kunnen blijven volgen. Kijk al weer uit naar het volgende verslag. Blijf genieten en veel plezier bij de Olympics.

  • 30 Juli 2016 - 16:45

    Paulien En Eric:

    Geweldig Martin, misschien moeten wij onze vakantie maar verlengen, deze dingen zouden wij graag bekijken, morgen zitten wij in Puno dus dan is het nog maar een paar km naar Bolivia!!!

    Bij ons gaat alles volgens plan er wij hebben vergelijkbare ervaringen.

    Nog heel veel plezier

  • 01 Augustus 2016 - 08:23

    Christiaan:

    Hey Martin,
    Wat een mooi reisverslag weer! Vervelend dat je last hebt van sproeipoep... )-: Hopelijk gaat het inmiddels weer beter met je!

    Mooie foto's weer! Ik was in de veronderstelling dat de dinosaurussen al waren uitgestorven, maar je foto bewijst het tegendeel...

    Alvast veel plezier bij de olympische spelen!

    Groeten,
    Christiaan

  • 01 Augustus 2016 - 13:03

    Jeannet:

    Net je 3e reisverslag gelezen en de foto's gekeken. Super leuk!!! Goeie reis verder, heel veel blijven genieten en blijf ons vooral op de hoogte houden :-)

  • 01 Augustus 2016 - 14:08

    Gert:

    Verdraait Martin, nu ga je ook al 's nachts reizen?! Brrrr. En je hebt dynamiet gekocht? En je bent ziek, zwak en misselijk? Wat hieruit te lezen? Geheimtaal voor HELP? Laat het me weten, ik spring in het vliegtuig en kom je redden. Zover volg ik je nog, maar 12000 km2 zout.... dat is 110 bij 110 km?! Dan hoeven we ons om de zoutvoorraad tenminste niet druk te maken.... Zie uit naar je volgende verhaal! Zal over Rio gaan, vermoed ik? Goede reis, Gert

  • 01 Augustus 2016 - 14:55

    Hugo:

    Ola Martines
    Ontzettend leuk te lezen wat je allemaal meemaakt en ook ik ben 2 jaar geleden in het eh Uyuniwoestijn geweest en herken je verhalen wat mooi Was het daar.
    Had dit jaar in maart gepland nog een keer terug te gaan maar zoals je weet is dat er niet van gekomen en je gaat nog heel veel moois gezien heel veel reisplezier en geniet ervan Hugo

  • 02 Augustus 2016 - 11:09

    Marjolein Portena:

    Hai Martin,

    Wat een mooie verhalen en wat een belevenis. De foto's maken de verhalen levendig. Prachtig hoor!
    Geniet ervan en op naar Rio toch? Een paar weken sport bekijken heerlijk.

    gr. Marjolein

  • 02 Augustus 2016 - 12:36

    Jook:

    ben laat met mijn reactie, maar het genieten gaat bij jou gewoon door. hoogteverschillen zijn toch best lastig he? eind van de week dus in Rio. de kranten zijn niet erg positief over de situatie van water, riolen, afwerking van gebouwen etc. ik denk, dat is nu echt Brazilie. ook nog een vraag wie aanwezig is bij de opening. allemaal meer dan spannend en bijzonder om mee te gaan maken.
    groetjes, Jook

  • 03 Augustus 2016 - 10:03

    Jan:

    Geweldig verslag. Wat moet jij genieten van al het schoon en de verschillende indrukken draag je je hele leven mee. Hoop inmiddels dat je boven jan bent en dat je maag weer onder control is. Maak me wel zorgen; kan je even checken of je die dynamietstaaf wel hebt afgegeven, anders grandes problemas amigo.
    Rio voor de boeg. Geniet er van Martin!
    Groetjes van Marian en Jan

  • 03 Augustus 2016 - 21:04

    Bert:

    Vriend,
    Je maakt er weer show van he...jonge jonge wat geweldig. Ik lees je belevenissen maar tegelijk verbeeld ik mij dat je het live verteld! Mooi avontuur....maar nog 2 nachten en dan 22 dagen Olympic Games!
    Lees net in 'onze favorite' krant dat er voor zaterdag voor de 4x100 mtr wisselslag dames nog kaarten genoeg zijn. Maar misschien heb je ze al.... Veel plezier en kijk uit want er lopen veel zakkenrollers rond. Maar ik weet je staat je mannetje.

    groetjes bert

  • 07 Augustus 2016 - 12:17

    BB:

    Heer Lumper , zo te lezen geniet je als geen ander.Ga zo door. Nu zit je in Rio en hoop , dat je een aantal wedstrijden kunt zien. Brazilië is zoals je nu merkt een prachtig land , waar ik al meer dan 30 jaar van hou. Bovendien is het een DINOvrij gebied. (dit om je ff gerust te stellen ! ) Ja , dat was zeker ff schrikken met die Dinosaurus. Je hebt inderdaad geluk gehad. Wat jij niet wist is dat deze DINO niet houdt van éénhapscrackers. LOL.
    Geniet verder in het Olympische gebeuren. Groetjes van BB.

  • 09 Augustus 2016 - 12:44

    Gerrie Eleveld:

    He kerel, ik zie dat je het naar de zin hebt. Veel gezien ook. Ik ben jaloers op je. Gisteren de volleybal wedstrijd Ned-amerika gezien. Jij was nog in beeld. De collega's hadden het ook gezien. Vanmorgen bij de koffie over gehad. Leuk man. Ga vooal door zo. Geniet er van he.
    Groetjes Gerrie

  • 09 Augustus 2016 - 13:14

    Hinke:

    Hoi Martin,

    Wat leuk om jouw belevenissen te volgen via deze blog. Mooie verhalen en foto's. Net als Gerrie heb ik je gisteravond middels de TV gespot op de tribune bij, hoe kan het ook anders, het damesvolleybal! Mooie pot om te kijken!

    Heel veel plezier in RIO en wellicht zie ik je nog een keer in beeld :-)

  • 16 Augustus 2016 - 13:49

    Florimond Fick:

    Dag Martin, Vandaag voor het eerst jouw verslag gelezen. Met veel interesse voor jouw ervaringen in Bolivia, want daar zijn wij over 2 weken. Ook wij zullen Potosi en Uyuni bezoeken, dus via jou al een leuk voorproefje gehad.
    En nu vandaag genieten van Dafne en Epko?? Heel veel plezier daar en dank voor je verslagen.

    groeten van Florimond en Marlies

  • 08 September 2016 - 16:20

    Meike:

    Prachtige foto's

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Uyuni

Mijn eerste reis

*

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2017

Reisverslag 10

06 December 2016

Reisverslag 9

10 November 2016

Reisverslag 8

14 Oktober 2016

Reisverslag 7

10 Oktober 2016

Reisverslag 6
Martin

Aanleiding zijn de olympische spelen (OS) in Rio de Janeiro in Brazilie. Met mijn gespaarde verlof heb ik een 1/2 jaar sabbatical kunnen opnemen en die begint per 1 juli 2016 en eindigt dus 31 december 2016. Tja als ik er toch naar de spelen gaat, kan ik net zo goed Zuid-Amerika "bezichtigen". Ik begin in Peru-> Bolivia-> Brazilie (incl. de OS)-> Paraguay-> Uruguay-> Chili/Argentinië (Patagonie). De laatste 2 maanden reis ik samen met mijn liefje Marian door Patagonie die ik dan in Santiago (Chili) na mijn eerste 3 1/2 maand eindelijk zal weerzien.

Actief sinds 29 Mei 2016
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 92055

Voorgaande reizen:

01 Juli 2016 - 16 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: