Reisverslag 2 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Martin Power - WaarBenJij.nu Reisverslag 2 - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Martin Power - WaarBenJij.nu

Reisverslag 2

Door: Martin

Blijf op de hoogte en volg Martin

20 Juli 2016 | Bolivia, La Paz

Lieve mensen,

Eindelijk een moment gevonden om jullie verder te informeren. Wat foto´s betreft is tot nu toe een probleem voor mij om deze bij de reisverslagen tor te voegn, waarvoor mijn excuses. Want foto´s spreken toch meer aan tot je verbeelding.
Oja, het volgende wil ik jullie niet onthouden. Op de Machu Picchu hoorde ik vreemde geluiden die ik niet kon plaatsen. Afgaande op het geluid stuitte ik op een aantal lama´s en alcapa´s. Daar was een vrijpartij gaande tussen hen en toen ik die heel vreemde geluiden plaatsen. Tja het gebeurt overal zelfs op de Machu Picchu. Dit even gezegd hebbende.
Ik ben dus inmiddels in Puna en van daaruit met een groepsbootje naar de drijvende rieteilanden gevaren om daar kennis te maken de zgn. Uro-bevolking. Bijzonder gebeuren, mensen met hun eigen taal en grotendeels geisoleerd leven mbt bv. Puno. Kregen uitleg hoe zij die drijvende rieteilanden tot eiland maakten. Op dit eiland leven 4 families met hun hoofdman die uitleg gaf in hun taal en door onze gids werd vertaald. Daarna met hun typisch rietboot (catamaranachtig) een eindje gevaren, leuk. Om het programma voor die dag vol te krijgen hebben we een eindje moeten varen naar het eiland Taquile. Daar zag je dus de plaatselijke bevolking, voor mij had dat bezoek weinig meerwaarde maar tja..
Nu richting Copacabana, nee niet die van Rio de Janeiro, ook gelegen aan het Titicacameer. Overigens het meer ligt op ruim 3800 meter boven zeeniveau. Tot nu toe gelukkig weinig last van de hoogte, paracetamol slikken en veel water drinken dat is mijn motto ) op hout afgeklopt. De gensovergang naar Bolivia (jawel mijn 2de land) ging probleemloos. Die zaterdagmiddag (16 juli) gerelaxt en over de playa van Copacabana geslenterd en de Bolivianen heerlijk in het zonnetje geobserveerd. Het was een echt familiegebeuren met barbecuen, biertje drinken, recr. bootjes (bananen ed) varen. Mezelf getrakteerd op een gebakken vis met patatas en boliviaans biertje.
De volgende dag vanuit Copocabana het Titicacameer op om het bekende eiland Isle del Sol te bezoeken. Met de boot zijn we in het noorden afgezet in het haventje Challapampa. Daar moest je maar zien te redden is blijkbaar het motto van de Bolivianen. Ik heb me maar aangeklampt bij een gids die helaas alleen spaans spreekt. Van daaruit een museumpje bezocht over de historische locatie aldaar en vroegere bewoners. In vergelijking met Peru spreken weinig Bolivianen geen engels, jammer. Na een bezoek van een aantal historische sites werd je losgelaten en gelukkig zijn er niet veel paden daar op 4200 meter hoogte. Vermoeiend maar de moeite waard, met mooie uitzichten over het eiland, om een wandeling met hoogteverschillen aan te gaan. Na ruim 3 uur wandelen uiteidelijk de zuidelijk dorpshaventje Yumani bereikt om daar te worden opgepikt door onze bootje. Mooie dag al met al.
Maandag 18 juli de mobielwekker om 8 uur gezet om rustig te ontbijten en dan de bus van 10.00 te nemen naar La Paz (mijn volgende stop). Het was effe schrikken maar op de een of andere manier is de klok van mijn mobiel veranderd en was de wekker eigenlijk om 9 uur afgegaan. dat was schrikken en als een idioot mijn spullen bij elkaar geraapt en zonder ontbijt en droge strot van het haasten het busstation gehaald. Daar mijn busticket (Puno geregeld) ¨verzilverd¨ en daar stond ik dan klaar om als enige passagier in de bus te mogen vertrekken. Maar de Bolivianen houden er een ander manier van busreizen op na. Er werd nog flink op straat gevent om hun lege busplaatsen te verkopen. En waarrempel om 11.00 uur vertrokken we uiteindelijk met een aardige volle bus. Verbazenwekkend hoe die Bolivianen commercieel bezig zijn! Na 4 uur reizen eindelijk in La Paz. Slechte wegen om La Paz binnen te komen en chaotisch verkeer. Naast me in de bus had ik contact meet een Boliviaanse jongen die me een en ander kon vertellen over La Paz. Welke taxi ik wel/niet moet nemen. Uiteindelijk heeft hij met zijn vrienden me naar mijn hostal begeleidt, lief niet? Vermoeiende wandeling met een grote rugzak (16 kg) en een rugzakje op mijn buik. We hebben mijn hostel gevonden, hoera. Na een lekkere douche voor de volegnde dag een dagtoer geregeld naar Tiwanaku op 1 1/2 reizen van La Paz. Bekende historische site waar de zgn. Tiwanaku-bevolking heeft geleefd. Ik heb me laten vertellen dat ze er al waren voordat de Inca´s daar gingen vestigen. Daar zijn zgn. kleine ¨piramides¨ (stelt niet veel voor) die nog voor 80% onder onder klei en zand ligt. Het schijnt dat deze bijzondere locaties zijn overstroomd door het Titicacameer, bijzonder verhaal. Daar er plakke een 2-tal musea en historische sites bezocht. Tot zover deel2.

  • 20 Juli 2016 - 02:43

    Jan En Dikla:

    Mooie belevenissen weer Martin. Leuk om te lezen! Groetjes Jan en Dikla

  • 20 Juli 2016 - 07:53

    Willem:

    Ja Martin, helemaal eens met de voorgaande reactie. Ik ga me straks behelpen met een tentje en een luchtbed in de Ardennen ;-)

  • 20 Juli 2016 - 08:32

    Aukje:

    HOi Martin, wat leuk om te lezen, hier ben ik ook geweest, titicaca, la paz en natuurlijk machu pichu, tot zover zie ik de beelden nog voor me! maar dat zal wel veranderen, 4 weken of 4 maanden (ms ga je nog wel langer!?), dat scheelt nog al! veel plezier nog en dank voor je mooie reisverslagen tot nu.

  • 20 Juli 2016 - 09:20

    Ineke:

    Goedemorgen Martin, wat een belevenissen. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat je de dubbele cappuccino's bij Meppel mist. Maar gelukkig staat daar een gedenkwaardige ontmoeting met alpaca's en lama's voor tegenover...... Geniet ervan. En dan te bedenken dat je net bent begonnen. More to see, more to do!

  • 20 Juli 2016 - 10:08

    Gert:

    Martin, verschillende van je foto's zijn zonder meer 'award winning'! Gewoon prachtig! Er is daar blijkbaar zoveel moois te ontdekken, terwijl dat ons hier goeddeels onbekend is. Dank dat je dit voor ons ontsluit! Ga zo door! Groetjes, Gert

  • 20 Juli 2016 - 11:02

    Bert:

    Hey vriend, wat laat je me weer genieten van je punctuele reisverslagen, ja dat roept bij mij weer geweldige herinneringen naar boven toe op. Je bent weer helemaal in je sas he.. geweldig die belevenissen nu al in zo'n korte tijd. Snap dat je zegt dat de foto's erbij een meerwaarde geven, zijn trouwens prachtige scherpe opnames (bij jullie feestje had Frans er toch meer moeite mee...haha) maw de foto's voegen iets toe, natuurlijk maar ik geniet van de manier hoe jij het allemaal beschrijft. Qua reisverslag krijgt en heeft Floortje Dressing er een concurrent bij gekregen! Nog heel plevier en genot! groetjes bert

  • 20 Juli 2016 - 11:39

    Carla:

    Ha Martin, wouw wat een mooie ervaring om deze (foto) beelden live te zien. Het is voor ons fijn om een idee te krijgen waar Martin is! En jouw mooie beschrijving erbij.Veel plezier en geniet.
    Liefs en groetjes Carla.

  • 20 Juli 2016 - 12:39

    Jook:

    Martin, erg genoten van je 2e verslag over Peru, dat ik helemaal vanuit mijn herinnering kon volgen. In Bolivia ben ik niet geweest. Blijf lekker genieten

  • 20 Juli 2016 - 12:59

    Maggelien:

    Hoi Martin, leuk om je verslagen weer te lezen. Prachtige foto's. Heel veel plezier nog. Groetjes Maggelien

  • 20 Juli 2016 - 14:37

    Ellen:

    Hallo Martin, wat een prachtige foto's en je beschrijving heerlijk om te lezen. Verheug me weer op een vervolg, ik reis met je mee, groetjes Ellen.

  • 20 Juli 2016 - 15:41

    Rob:

    Denken die lama's dat ze boven op de Machu Picchu eindelijk een moment voor zichzelf hebben, komt er weer zo'n nieuwsgierige toerist om de hoek zeilen. Groeten Rob

  • 20 Juli 2016 - 17:25

    Harry Wiggers:

    Hoi Martin,

    leuk om je belevenissen weer te lezen. De foto's zijn ook zeer de moeite waard, ondanks je eigen relativerende opmerkingen daarover.

    Vriendelijke groeten,

    Harry

  • 20 Juli 2016 - 20:38

    Joke:

    Dacht ik dat wij een bijzondere vakantie hadden gehad in Scandinavië en de Noordkaap lezen we jou verhaal.Fantastische belevenissen in het verre Zuid-Amerika.Leuk te lezen en een fijne tijd verder.
    Joke en Jurrie

  • 21 Juli 2016 - 08:14

    Astrid:

    Wat heb je al veel gezien in relatief korte tijd! Leuk hoe je dit beschrijft. Het verhaal over de lama's Ik verheug me nu helemaal op de reis naar Peru. Wens jou een mooi vervolg☺

  • 21 Juli 2016 - 08:27

    Antonnet En Piet:

    Hee Martin,

    Voordat jij aan je avontuur begon had je al genoemd dat je met een bezoek aan Machu Pichu een hoogtepunt uit jouw reis zou beleven maar dat je daarmee de lama's bedoelde, dat dat ging ons voorstellingsvermogen ver te boven.
    Prachtige foto's ter begeleiding van je verslag. Is die kleurrijke klederdracht in Peru/Bolivia nog heel gewoon in het straatbeeld of vindt je dit vooral langs toeristische sites?
    Ik zag via Maps nog een foto van Hostal Jacha Inti op Isla del Sol. Dat leek mij een mooie plek voor jou om na een 3 uurse wandeling een koel biertje te pakken alvorens de boot terug te nemen. Misschien heb je dit inderdaad ook wel gedaan, want ik neem aan dat jij de belangrijkste woorden van het Spaans wel beheerst. ( Cerveza; una bebida alcohólica de sabor amargo y color amarillento, más o menos oscuro, que se obtiene por fermentación de la cebada y se aromatiza con lúpulo.)
    Mooi reisverslag Martin. We hebben nu al zin in deel 3.

    Dikke knuffels,

    Antonnet en Piet

  • 21 Juli 2016 - 08:33

    Onno En Leony:

    Hoi Martin,

    Fijn om weer een reisverslag te lezen en wat een mooie reis tot nu toe! Geweldige foto's ,
    We zijn benieuwd naar het vervolg!

    Liefs en gr.
    Onno en leony

  • 21 Juli 2016 - 13:06

    Niesje:

    Heeeey Martin,

    Jouw vakantie is bijna topsport en dan ook nog een wekker die is versprongen.................!!!
    Mooie verhalen om te lezen en dan jouw foto's GEWELDIG!!!

    Groetjes van ons allen vanuit een heel warm Nederland.

  • 21 Juli 2016 - 15:31

    Christiaan:

    Hey Martin,
    Klinkt als een topvakantie! Ook errug mooie foto's! Mooi avontuur, lekker genieten!

    Maar... Je hebt vandaag wel weer ons gezamenlijke snack moment gemist met je collega's van Midden-Drenthe. Je kunt natuurlijk niet alles hebben (-:

    Veel plezier nog!

    Christiaan

  • 25 Juli 2016 - 17:28

    Jessica:

    Hoi Martin,
    Mooi foto's hoor ik ga verslag 2 zo even lezen, wat een te gek avontuur, doe voorzichtig.
    En dikke kus van je zus.
    Groetjes ook van Amber en Gert

  • 01 Augustus 2016 - 08:42

    Jeannet:

    Mooi verhaal Martin en prachtige foto's!!

  • 08 September 2016 - 16:15

    Meike:

    He Martin, hartstikke mooi, wat zul je je je klein voelen in zo'n overweldigende natuur, behalve bij de lama's natuurlijk. Je zit zichtbaar te genieten. Fijn, ik zie al uit naar je 5e verslag.
    Meike

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Mijn eerste reis

*

Recente Reisverslagen:

02 Januari 2017

Reisverslag 10

06 December 2016

Reisverslag 9

10 November 2016

Reisverslag 8

14 Oktober 2016

Reisverslag 7

10 Oktober 2016

Reisverslag 6
Martin

Aanleiding zijn de olympische spelen (OS) in Rio de Janeiro in Brazilie. Met mijn gespaarde verlof heb ik een 1/2 jaar sabbatical kunnen opnemen en die begint per 1 juli 2016 en eindigt dus 31 december 2016. Tja als ik er toch naar de spelen gaat, kan ik net zo goed Zuid-Amerika "bezichtigen". Ik begin in Peru-> Bolivia-> Brazilie (incl. de OS)-> Paraguay-> Uruguay-> Chili/Argentinië (Patagonie). De laatste 2 maanden reis ik samen met mijn liefje Marian door Patagonie die ik dan in Santiago (Chili) na mijn eerste 3 1/2 maand eindelijk zal weerzien.

Actief sinds 29 Mei 2016
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 92035

Voorgaande reizen:

01 Juli 2016 - 16 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: